10 potravin, o kterých jste si možná mysleli, že jsou zdravé

Myslím si, že snad ani nemusím zmiňovat, že výrobky „sugar free“ nebo „fat free“ rozhodně nepatří do zdravé výživy. Stejně tak jako 100% ovocné džusy a šťávy, kompoty nebo třeba margarín.

V tomto článku napíšu pouze 10 potravin, které se mohou tvářit jako zdravá, výživná jídla, a které možná považujete za zdravé, aniž by byly.


1) ovocná smoothies

Smoothie se v poslední době těší velké oblibě.
V Londýně jsem pracovala v Supernatural baru, kam chodila každý den spousta lidí s tím, že si dá ovocné smoothie, protože hubne. Říkáte si, proč ne, když obsahují z větší části jenom ovoce? Právě proto, že obsahují hlavně ovoce. Ovoce není nezdravé, právě naopak.

Ale smoothie je vlastně taková fruktózová kalorická bomba, která vám zvedne hladinu inzulínu a nejenže vás nezasytí, ale budete mít ještě větší chutě na sladké.

TIP:

  • zkuste zeleninová smoothies (kombinace špenátu, jablka, avokáda a citrónu je naprosto výborná!)
  • do ovocného smoothie přidejte tuky a/nebo bílkoviny – bílý jogurt, semínka, oříšky, protein, kefír, atd.)

 2) granola, müsli

Kupovaná granola/müsli většinou obsahují vločky, oříšky a sušené ovoce. A to je v pořádku. Horší je, že to pokračuje přidáním cukru, glukózo-fruktózového sirupu a melasy.

Pokud, když už to musí být, trváte na kupování müsli, volte müsli sypané a ne zapékané (granolu).

TIP:

  • udělejte si domácí granolu nebo müsli, kam si dáte jen ty ingredience, které máte rádi a ještě vás to vyjde mnohem levněji a budete mít výživnou a zdravou snídani

3) sušené ovoce

Sušené ovoce se může zdát jako nevinná zdravá sváča. Koneckonců, je to ovoce. Jenže ze sušeného ovoce se „vysuší“ vitamíny, minerály a vláknina a to co na vás zbyde jsou jen konzervační látky a přidaný cukr.

Také si uvědomte, jak vypadá množství 100g čerstvého ovoce a 100g sušeného 😉

TIP:

  • kupte si nedoslazované sušené ovoce a kroťte se s jeho konzumováním
  • kupte si lyofilizované ovoce (sušené mrazem), které si zachovává svou přirozenou strukturu, barvu, vůni a především nutriční hodnotu včetně všech vitamínů a minerálů obsažených v čerstvém ovoci

 

4) müsli tyčinky, energy tyčinky

Mnoho lidí tyto tyčinky konzumuje s mylnou domněnkou, že je to skvělá zdravá svačina. Nechci říkat, že všechny jsou špatné, ale z větší části bohužel ano. Z větší části jsou tyhle tyčinky plné cukru, sóji, mouky a dalších různých zbytečných a „prázdných“ přísad.

TIP:

  • Před koupí si pečlivě přečtěte složení dané tyčinky a kupte pouze ty, které obsahují dostatek zdravých tuků, bílkovin a komplexních sacharidů s vlákninou
  • budu se opakovat, ale mnohem lepší bude, když si tyčinku vyrobíte doma za pár minut a ze surovin, které máte rádi

 

5) bezlepkové výrobky (pokud nejsi celiak!)

Protože bezlepkové výrobky obsahují všelijaké náhrady za mouku, různé škroby apod., tak se ta chuť musí logicky někde vynahradit. To znamená, že bezlepkové výrobky obsahují kolikrát mnohem více cukru než ty „normální“.

Takže pokud nemáte intoleranci nebo alergii na lepek, není důvod jíst bezlepkové výrobky.

 

 

6) ochucené  jogurty

Ochucené ovocné jogurty obsahují cukr a navíc v nich zřejmě moc ovoce nenajdete.

Není proto lepší si koupit bílý jogurt, který je bohatší na bílkoviny a chudší o cukr a doma si ho ochutit čerstvým ovocem nebo čímkoliv jiným? 😉 kakaem, skořicí, oříškama, osladit přírodním sladidlem…

 

7) některé proteinové tyčinky

Nechci tu jmenovat určité tyčinky, které se nutričně přibližují ke Snickers s přídavkem bílkovin, ale hodně z nich jsou totiž jen obyčejné nezdravé tyčinky převlečené do zdravého kostýmu.

Proto koukejte na složení, protože bohužel ne každá proteinová tyčinka je super zdravá a bez cukru.

8) agávový sirup, med

Hodně lidí si myslí, že slazení agávovým sirupem nebo medem je nejlepší volba, protože je to přírodní sladidlo. Ve skutečnosti ale obsahuje ještě více fruktózy než jakékoliv jiné běžné sladidlo.

Nechápu, proč se agávový sirup nazývá agávovým sirupem, když je to vlastně jen super kondenzovaný fruktózový sirup, ze kterého byly odstraněny všechny živiny.

A med? Med se při tepelné úpravě mění v úplně obyčejný bílý cukr.

TIP:

  • Doporučuji používat přírodní sladidla jako stévie, popřípadě ještě čekankový sirup, který má nízký glykemický index a ze všech sirupů má nejméně kalorií.

9) sportovní (iontové) nápoje

To, co lidi láká na tyhle nápoje je slovo „sportovní“. Není to ale nic, než jen ochucená voda s cukrem a elektrotyly, které tak jako tak můžete přijmout v jiné, přírodní formě, třeba z kokosové vody nebo banánu.

Podle mě naprostá zbytečnost.

 

 

 

10) instantní ovesné kaše

Nejenom, že instatní ovesné kaše vyjdou mnohem dráž, než kdybyste si je udělali doma, ale hlavně obsahují přidaný cukr a mnohem víc kalorií navíc.

TIP:

  • Udělejte si kaši doma, přidejte si do ní co máte rádi a pochutnáte si mnohem víc, zdravěji a levněji 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.